Royal Broken Wings, once upon a time…

Raymond Goovaerts, Charel de Bie en enkele andere medestichters speelden met het idee om een club te stichten om hun hobby te kunnen beoefenen. Zij hadden waarschijnlijk geen flauw vermoeden dat hun Broken Wings zou uitgroeien tot een toonaangevende club die generaties zou overspannen. Raymond, de grote bezieler en jarenlang voorzitter, zou zeker versteld staan als hij “zijn” club vandaag zou zien…

 

Het begon allemaal ergens diep in de vorige eeuw, in 1948 om precies te zijn. Op het einde van dat jaar ziet Broken Wings het levenslicht. Enkele mensen uit het Mechelse zoals de famillie Vanderauwera (Vedea) en de famillie Bams (cinemacomplex Cinex & Salle de Paris) vomden toen een club die een wel erg exclusieve hobby had uitgekozen: modelvliegen. In 1948 werd begonnen met rondvlucht op het voetbalveld van Bonheiden, later op de Bonheidense heide alsook op de trainingsvelden van Racing Mechelen. In de jaren '50 zaten we op het domein van Hofstade strand en tegen het eind van de jaren '50 had de stad Mechelen zelfs  een rondvluchtpiste in asfalt aangelegd aan de Nekkersluisjes of sluisjes van Roostenberg.

 

De rondvlucht was toen “state of the art” en erg geavanceerd. Het zou de kweekvijver vormen voor de kennis die later volop zou gebruikt worden in de afstandsbestuurde modellen.

 

Het begin van Broken Wings…

 

De radiobestuurde modellen werden ingevoerd toen het boekje van E. Kreulen verscheen. Hierin vond de amateur tips en schema's voor het zelfbouwen van zender en ontvanger, de legendarische tip-tip zender was geboren. De eerste vluchten vonden plaats rond de jaren '55 in de Battelse Bergen. Lange antennes, loodzware batterijen en alles of niets besturing werden volop gebruikt.  Met die eerste radiobestuurde toestellen zou de zwanezang van de rondvlucht worden ingezet.

Destijds was modelvliegen nog een dure, in de kinderschoenen staande hobby. De fameuze tiptip zender was gebruikelijk en kostte meer dan een maandloon. Ook de motoren , regelbare Diesels met zeer weinig vermogen, hadden een astronomisch prijskaartje. Het motto was dus zeer licht bouwen, liefst een Parasoldekker van 1.70 meter en een vleugelbelasting van 8 gr per dm², anders waren die dingen gewoonweg onbestuurbaar (voor zover je natuurlijk van “bestuurbaar” kan spreken, lang voor er van proportionele besturing sprake was). Regelbare dieselmotoren, het begin van het elektronika tijdperk en de onbetrouwbaarheid van het beschikbare materiaal in die tijd moeten ongetwijfeld spannende vluchten tot gevolg hebben gehad. De straffe verhalen van zij die het nog hebben meegemaakt liegen er niet om.

Hoewel de oorsprong van de naam van onze vereniging een raadsel is, wijst alles erop dat de inspiratie ervoor uit deze tijd komt… Wat er ook van zij, deze mensen waren de echte pioniers die de fundamenten van onze hobby en vereniging hebben gelegd.


Logo van de club uit het begin van de jaren 50…

Rond 1965 verhuisden we naar Duffel. Het vliegen met radiobesturing werd verder uitgebouwd want we beschikten eindelijk over een piste en een clubhuis. Ook over deze periode bestaan er fantastische verhalen, die telkens weer serieus op de lachspieren werken. Er lagen immers altijd souvenirs van de vele koeien die de “piste” in de week bevolkten , de serre’s van de boeren in de buurt hadden soms een fatale aantrekkingskracht en zelfs de nabijgelegen hoogspanningslijn was het onderwerp van ongewenste intimiteiten.

Het Duffel hoofdstuk zou erg belangrijk blijken in onze geschiedenis. De Broken Wings clubgeest werd er groot en heel wat leden die nu zo een beetje de “eminence grizes” vormen van onze club leerden er de kneepjes van het vak. Ons eerste clubhuis met bijhorende drankfaciliteiten speelde uiteraard ook een centrale rol in het clubleven. Op retroavonden die we soms in de club inrichten, worden er nog wel eens filmpjes van die tijd vertoond, opgenomen in de befaamde super 8 technologie. Hoewel de kleuren de tand des tijds slecht hebben doorstaan zijn deze vlaamsche filmkes een brok pure nostalgie  die getuigen van de tijd waarin onze core competence werd gevormd. Maar andere tijden waren op komst…

Het eind van de jaren 70 zou immers een scharnierpunt in onze geschiedenis worden. In die periode kreeg ons terrein in Duffel een andere bestemming en werd er gevlogen op verschillende tijdelijke lokaties waaronder de in aanbouw zijnde Nekkersite in Mechelen. Het was een moeilijke periode voor onze club maar Freddy Verhoeven zou ons in het voorjaar van 1978 meeloodsen naar Tisselt. Een wei aan de Wolvenweg werd omgetoverd tot een mooie piste en in het clubhuis dat meegekomen was van duffel werd ons nieuwe terrein plechtig ingewijd. … 

Groepsfoto op het nieuwe terrein in Tisselt in 1978…

Affiche van onze eerste show.

 

De jaren ’80 werden gekenmerkt door een enorme technologische evolutie. Het woord “betrouwbaar” krijgt eindelijk betekenis en het aanbod van de beschikbare technologie en materialen neemt een enorme vlucht. Verschillende leden beginnen hun eigen toestellen te ontwerpen. Zij zullen gedurende vele jaren het vliegbeeld bepalen en sommigen zullen zelfs de voorpagina van gespecialiseerde tijdschriften halen.

 

Enkele leden met hun zelfontworpen Fouga’s op de cover van een groot Belgisch tijdschrift…

 

Op het einde van het decenium komen de eerste computer radio’s op de markt en doen de benzinemotor en de eerste viertaktmotoren hun intrede. Het tijdperk van de Curare’s en long stroke tweetakt motoren loopt stilletjesaan ten einde en de grote modellen verschijnen hier en daar. “Big Scale” zal het handelsmerk worden van Broken Wings en de legendarische CAP20 en de Quadra verschijnen ten tonele. Het is dan ook in deze periode dat de basis wordt gelegd voor de uitgebreide Big Scale expertise die binnen RBW aanwezig is. 

Een vaste kern van leden neemt steevast deel aan verschillende nationale en internationale shows die in de jaren ’80 een enorme expansie kennen. Het internationaal succes van onze Airshow in de decennia die zullen volgen is zonder twijfel te danken aan deze mensen die op verplaatsing vele contacten hebben gelegd. Veel van deze contacten zijn uitgegroeid tot hechte internationale vriendschappen, en de Airshow van Broken Wings zal een geduchte reputatie krijgen in binnen en buitenland.

Enkele van onze leden op “missie” in Engeland. De titel van de foto zegt alles…

                                         

“The sky is the limit” lijkt wel het motto van de jaren ’90. De technologie laat ons toe van onmogelijk geachte projecten te verwezelijken en ideeën die decennia in de kast zaten wegens onuitvoerbaar krijgen eindelijk vorm. ¼ scale wordt de norm en werkelijk fantastische modellen zien het levenslicht. “Big is beautiful” is zeker de slogan van de nineties, op onze jaarlijkse Airshow verschijnen soms toestellen waarbij je je kan afvragen of dit eigenlijk nog wel modelbouw is. Computerradio’s en PCM zijn de norm en de motorentechnologie evolueert razendsnel in alle disciplines. Zelfs de turbines, eerst nog op gas maar daarna op kerosine, worden gemeengoed, al blijft de kostprijs van deze parels voor velen een onoverkomelijk obstakel.

 

Enkele leden in gezelschap van de wereldkampioen F3AX in 1999

Wij zullen de eeuw afsluiten met een tweedaagse Airshow ter gelegenheid van ons 50 Jarig bestaan. Een fantastisch weekend dat nog steeds nazindert in het collectief geheugen van Broken Wings en tevens voor ons een waardig afscheid aan de eeuw die zoveel heeft betekend voor de luchtvaart…

 

Logo van ons 50 jarig jubileum

Het nieuwe millenium bevestigd zonder meer de ingezette trend. Bijna alles is technisch mogelijk, in de meeste gevallen is het beschikbare budget de beslissende factor.

Een bijzonder moment voor onze vereniging is ongetwijfeld die koude vrijdagavond in de herfst van 2004. Na maanden van voorbereidingen, zoeken in de archieven en véél adminstratie krijgt Broken Wings het Koningklijk Predikaat toegekend. Het is voor ons de ultieme erkenning als vereniging die voortaan als Royal Broken Wings door het leven zal gaan. 

Logo Royal Broken Wings

 

De jaren nul zijn het decenium van de definitieve Elektro doorbraak en de ARF toestellen. De opkomst van LiPo batterij technologie, brushless motoren en HF controllers tonen eindelijk het echte potentieel van de elektro aandrijving. Kracht en betrouwbaarheid ten over, het is duidelijk dat de elektro aandrijving het aangezicht van onze hobby zal veranderen. Meer en meer ARF toestellen kiezen het Tisseltse luchtruim in alle maten en kleuren. Perfect afgewerkt, superlicht gebouwd en betaalbaar zijn deze toestellen alom present. Het zijn enkelingen die hun toestel nog volledig zelf bouwen, misschien een beetje een spijtige evolutie want toch een integraal onderdeel van onze hobby…

In 2008 vieren we het 60 jarige bestaan van onze club en 30 jaar in Tisselt met een uitgebreide receptie. Een nieuwe (r)evolutie zal onze hobby op zijn kop zetten op het einde van het eerste decenium: Spread Spectrum Technology. Op enkele jaren tijd zal de PCM technologie worden verdrongen door de high tech en erg complexe 2.4 Ghz zenders. Een nieuwe wending in die fantastische hobby die modelvliegen is, en een verre echo van de tip tip zenders en ontvangers uit lang vervlogen tijden.

Het begon allemaal in die bewogen jaren, vlak na de oorlog.

Het werd een verhaal van vrienden die gedurende 65 jaar dezelfde passie hebben gedeeld.

Een verhaal van pioniersgeest, wilskracht, overlevering, evolutie, en een niet aflatende inzet van onze leden door de jaren heen om onze club te maken tot wat ze is.